-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49330 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

مضمون آية حكمت چيست؟

در آيه 269 سوره بقره ميخوانيم «يُؤتِي الْحِكْمَهَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤتُ الْحِكْمَهَ فَقَدْ اوتِيَ خَيْراً كثيراً»

[خداوند دانش را به هر كس بخواهد (و شايسته ببيند) ميدهد و هر كس كه دانشي به او داده شد، خير فراواني داده شده است].

حاكم حسكاني در «شواهد التنزيل» از «ربيع بن خيثم» نقل ميكند كه

نام علي(ع) را نزد او بردند، گفت

«لَمْ اَرهُمْ يَجِدُونَ عَلَيْه في حُكْمِهِ وَ اللهُ تَعالي يَقُول وَ مَنْ يُؤتَ الْحِكْمَهَ فَقَدْ اوتِيَ خَيْراً كَثِيراً» (شواهد التنزيل 1/107) [نديدم كسي از مردم بتواند ايرادي بر حكم و داوري آن حضرت بگيرد، و خداوند متعال ميگويد كسي كه دانشي به او داده شده است خير فراواني به او داده شده است].

(عبدالله بن عباس) نقل ميكند كه نزد رسول خدا(ص) بودم، دربارة علي (ع) از او سؤال شد فرمود «قُسِمَّتِ الْحِكْمَةُ عَشَرَة اَجْزاءَ فَاُعْطِيَ عَلَي تِسْعَةُ اَجْزاءَ وَ اُعْطِيَ النّاسُ جُزْءّ و احِداً» (شواهد التنزيل 105/ ح 146)

[دانش و حكمت به ده قسمت تقسيم شده ، نه قسمت آن به علي(ع) داده شده و يك قسمت آن به همة مردم].

اين تعبيرات به خوبي نشان ميدهد كه در امت اسلامي بعد از پيامبر اكرم (ص) كسي در علم و دانش و حكمت به پاي علي(ع) نمي‎رسد و از آنجا كه مهمترين ركن امامت علم و حكمت است، لايقترين فرد براي امامت و خلافت بعد از پيامبر گرامي اسلام (ص) او بوده است .

در صحيح «ترمذي» نيز آمده است كه پيامبر اكرم(ص) فرمود «اَنَا دارُ الْحِكْمَةِ وَ عَلِيٌ بابُها» (صحيح ترمذي 5/637)[من خانة دانشم و علي(ع) در آن خانه است].

مسلّم است كه هر كسي بخواهد وارد خانهاي شود بايد از در وارد گردد، همان گونه كه قرآن مجيد نيز دستور داده است «وَاتُوا الْبُيُوتَ مِنْ اَبْوابِها» بقره/189 بنابراين هر كس ميخواهد به خزائن علم و دانش پيامبر اسلام (ص) راه يابد، بايد از علي (ع) آغاز كند، و كليد اين گنجينه را از او بطلبد.




پيام قرآن ج 9

حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.